Kobieta w malarstwie Tamary Łempickiej

Kobieta w malarstwie Tamary Łempickiej

  

Czar art déco u Tamary

Urodzona w Warszawie Łempicka od lat dziewczęcych potrafiła wywołać, delikatnie mówiąc, zamieszanie. Wymuszała na rodzinie podróże, przede wszystkim aby poznawać obrazy olejne mistrzów renesansu mających później wpływ na jej warsztat estetyczny. Uważała styl tych dzieł sztuki za "schludny, czysty i dokładny" - wykorzystywała w portretach kobiet słynny motyw draperii i precyzyjnego rysunku. Studiowała wiele stylów malarstwa i rzeźby, czerpała z kubizmu czy puryzmu. Była jednak przede wszystkim znana, u szczytu swej popularności lat dwudziestych i trzydziestych, jako Królowa Art Déco. Od czasu powrotu do łask tego stylu w latach 60. XX wieku, co nietypowe na kapryśnym rynku sztuki - jej popularność nie spadała. Zarówno wysmakowane portrety kobiet, jak i romanse oraz biseksualność Tamary Łempickiej fascynowały koneserów artyzmu jak i bywalców galerii sztuki współczesnej.

 

Kobiety są idealnym przykłade twórców. Wiedzą jak wpleść życie w świat sztuki, oraz jak życie począć. Już na tym podstawowym poziomie, kobiety mają więcej do oddania artystycznie.

Brandon Boyd

 

Podczas pobytu w Stanach de Lempicka tworzyła obrazy abstrakcyjne i krajobrazy, jednak nie sposób nie uznać tematyki kobiecej za punkt fokalny jej twórczości artystycznej. Jak sama mówiła, jej obrazy olejne wystawiane są w kluczowych salach galerii sztuki, ze względu na ich czystość, prostotę oraz elegancję jej rzemiosła. Twierdziła, że nigdy nikogo nie kopiowała, pracowała szybko lecz delikatnie - oddając piękno i wyjątkowość swoich modelek. Owy delikatny kubizm w połączeniu z jej ulubieńcem, neoklasykiem Ingres'em, budują wyjątkosość portretów art deco malarki. Wizerunki kobiet jej pędzla prezentują zmysłowość, lecz z nutką niecnego zamiaru, pewnej ukrytej niewypowiedzianej obietnicy.

 

 DZIEŁA SZTUKI NA SPRZEDAŻ  |   Akt    |  PRZEJDŹ DO ZBIORÓW GALERII FOKSAL 17 

 

De Lempicka i pieniądze

Motyw kobiety w malarstwie art deco. Galeria Sztuki Foksal 17

Tamara Łempicka, pomimo życia przepełnionego seksem w paryskich dzielnicach będących „siedliskiem zakazanych praktyk” i używkami, była kobietą uzdolnioną biznesowo. Mimo tego, iż najczęściej portretowała kobiety anonimowe, wiedziała, że bogaci kolekcjonerzy dzieł sztuki dobrze zapłacą za zlecenia. Dlatego budowała swoje portfolio również w oparciu o obrazy olejne z wizerunkami przedsiębiorców czy magnatów. Znów jednak wracamy do kobiecości, gdyż to również wyzwolone finansowo kobiety nabywały jej obrazy i cieszyły towarzystwem. Obrazy Łempickiej uosabiały "glamour" ery jazzu, były uwodzicielskie, pełne mocy i bezapelacyjnie były to doprawdy nowoczesne obrazy olejne. Wszystkie przygody, legenda i dzieła Łempickiej przyczyniły się już w XIX wieku do ogromnego sukcesu komercyjnego. Jako pierwsza kobieta znalazła się w katalogu wieczornej aukcji Christie's. W roku 2018 jej obraz "La Musicienne" osiągnął cenę młotkową 9 milionów dolarów! Już rok później "La tunique rose" zlicytowano za 13.3 mln USD, natomiast najnowszy samobijący się rekord Łempickiej to sprzedaż "Portrait de Marjorie Ferry" za spektakularne 21.1 mln USD. Pochodząca z Polski malarka art deco tym samym jest rekordzistką dla polskiego artysty, którego obraz olejny sprzedano na aukcji. W szerokim znaczeniu tych sukcesów, można powiedzieć, iż wpisują się one w panujące obecnie zainteresowanie kondycją kobiety w sztuce, a nawet w trendy queer. Po niemal 100 latach od swych największych sukcesów, Tamara de Lempicka pozostaje ikoną i frapującą artystką.

 

GALERIA FOKSAL 17 POLECA RÓWNIEŻ ARTYKUŁ:

     Akt w malarstwie, czyli nagość i sztuka     

   


Kopiowanie oraz rozpowszechnianie treści umieszczonych na portalu internetowym "Galeria Sztuki Współczesnej Foksal 17" na domenie foksal17.pl, jest zabronione bez zgody Artcorp Sp. z o.o. © 2020. [Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.]

Kategorie