Picasso i papier. Fascynacja wielkiego mistrza

Picasso i papier. Fascynacja wielkiego mistrza

 

Banalne medium dla geniusza?

Pablo Picasso nie tylko rysował na papierze – on go podpalał, darł na kawałeczki i układał formy przestrzenne. Eksploracja możliwości papieru rozpoczęła się u niego bardzo wcześnie, ponoć jako pierwsze słowo wypowiedział „lapiz”, żądając tym samym ołówka do rysowania. W wieku dziewięciu lat wykonywał wycinanki z papieru za pomocą nożyczek. W styczniu 2020 roku w londyńskiej Royal Academy of Arts odbyła się szeroko komentowana wystawa papierowych dzieł sztuki Pablo. Recenzenci określili ją mianem dowodu na to, że malarz był „geniuszem z trwającą całe życie duszą dziecka”. I to właśnie przez całe życie Picassa, papier był dla niego medium dla niestrudzenie cyzelowanych rysunków. Tworzył na najmniejszych skrawkach papieru czy tektury w charakterystycznym dla siebie pędzie ku innowacji i wynalazczości estetycznej.

 

Artysta jest odbiorcą i rezerwuarem emocji nadchodzących zewsząd: z powietrza, z ziemi, mijanego przedmiotu, skrawka papieru czy pajęczyny w rogu pokoju.

Pablo Picasso

 

Pablo Picasso z pasją interesował się teksturą papieru, od tego najpodlejszego – serwetek, papieru pakowego – po ekskluzywne materiały papiernicze sprowadzane z Japonii. Wykorzystywał papier gazetowy, dekoracyjne tapety, a nawet koperty i papeterię, na której wymieniał listy ze swoimi kochankami. Przez dekady eksperymentował z technikami barwienia papieru oraz czerpania tego materiału. Wszystkie napotkane rodzaje papierowych materiałów kolekcjonował, nie pozbywał się nigdy żadnej partii pozyskanej makulatury, nawet hotelowych notatników dla gości. Był prawdziwym pasjonatem, jeśli nie obsesyjnym wielbicielem tego medium. Co zresztą raczej nie powinno dziwić tych, którzy choć trochę faktów o naturze i impulsywności Picassa poznali.

   

 DZIEŁA SZTUKI NA SPRZEDAŻ  |   Abstrakcja    |  PRZEJDŹ DO ZBIORÓW GALERII FOKSAL 17 

 

Tematyka dzieł sztuki na papierze

Dealerzy sztuki współczesnej w filmach. Galeria Sztuki Foksal 17

Wspomniana wystawa „Picasso i Papier” w Londynie zajęła niemal cały jeden poziom Królewskiej Akademii. Wystawiono rysunki, niewielką ilość papierowych rzeźb jakie stworzył, oraz ręczne wytłoki papierowe, które były jednymi z jego ostatnich dzieł w wieku 91 lat. Zarówno w okresie niebieskim jak i różowym Picasso stosował szkice papierowe jako swego rodzaju wprawki stylistyczne. Tematyka prac różni się, wraz z upływem czasu od gołąbka wyciętego przez Pablo w wieku lat 9 – prezentowane były sceny smutku, rozpaczy kobiet w czasie wojen, zdekonstruowane czaszki. Również z wykorzystaniem tak niepozornego materiału jak papier, Pablo Picasso potrafił przekazać światu dzieł sztuki współczesnej swój etos „machismo”, czyli silnej woli, agresywnej determinacji oraz męskiej dumy.

 

 

GALERIA FOKSAL 17 POLECA RÓWNIEŻ ARTYKUŁ:

     Sztuka modernistyczna. Krytyka w XXI wieku     

   


Kopiowanie oraz rozpowszechnianie treści umieszczonych na portalu internetowym "Galeria Sztuki Współczesnej Foksal 17" na domenie foksal17.pl, jest zabronione bez zgody Artcorp Sp. z o.o. © 2020. [Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.]

Kategorie