Technologia zmienia sztukę  || Przykłady ingerencji

Technologia zmienia sztukę  || Przykłady ingerencji

 

Splątane losy inżynierów i artystów

Twórcy obrazów olejnych oraz profesorowie nauk ścisłych starają się w swojej pracy stworzyć coś, czego dotąd jeszcze nie było. Nieocenionym efektem tych wysiłków jest zmuszanie nas do poszerzania własnych horyzontów. To niewątpliwy znak czasów, wyobraźmy sobie bowiem reakcję osiemnastowiecznych malarzy na stroboskopową rzeźbę kinetyczną...Człowiek nieustannie zmniejsza spektrum tego, co "niepojęte" z etycznego lub estetycznego punktu widzenia. Technologia ratuje też dla przyszłych pokoleń dzieła sztuki pięknej, oraz odkrywa tajemnice klasycznych dzieł. Pamiętajmy jednak, że nie jest to zjawisko nowe, nic w tym szokującego. Od Leonarda, przez Disneya, sitodruk Warhola po new art media i robotykę. Eksploracja środków wyrazu poprzez nowinki techniczne to przyjaźń stała i szczodrze obdzielająca natchnieniem.

 

 DZIEŁA SZTUKI NA SPRZEDAŻ  |   Fine Art Photography  |  PRZEJDŹ DO ZBIORÓW GALERII FOKSAL 17 

 

Wielu ekspertów uznaje, że dostęp do technologii jest jednym z kluczowych zjawisk w sztuce w drugiej połowie XX wieku. Mówi się o demokratyzacji sztuki poprzez technikę, w czym zawiera się diametralne ułatwienie dostępu do środków wyrazu i zbiorów sztuki pięknej. To oczywiście Internet oraz digitalizacja fotografii oraz kinematografii. To ekrany dotykowe, e-stylusy i multimedialne galerie największych muzeów sztuki na świecie. Współczesne przejawy tego mariażu to akcje crowdfundingowe na renowację obrazów czy aukcje sztuki z wykorzystaniem blockchain'u. Wymieńmy dzieło sztuki stworzone przez sztuczną inteligencję, za który zapłacono w 2018 roku niemal pół miliona dolarów! To również krok dalej - trwają bowiem badania nad tym, jak artystyczna perspektywa może dostarczać wskazówek inżynierii informatycznej. Są to fascynujące rozważania na temat nowej etyki, dróg postępu, wychodzenia z klastrów myślowych i znanych struktur. Analitycy uważają, że związek sztuki z technologią jest zatem nielinearny, a raczej przenikają się one na zasadzie transdyscyplinarnej. Ma to namacalne skutki, dla przykładu, w 2013 roku Smithsonian Design Museum zaczęło kompletować twórczość programistów, dla potrzeb stałej wystawy. We współpracy z programistami w roku 2015 przeprowadzono pierwszą aukcję opartą na algorytmie informatycznym. Co prawda kodowanie nie jest jeszcze formą sztuki, ale pojęcie art code jest zjawiskiem, od którego już blisko do rozkwitu artystów interaktywnych posługujących się narzędziami wirtualnymi.

 

Po osiągnięciu pewnego poziomu umiejętności technicznych, nauka i sztuka łączą się w estetyce, plastyczności i formie. Najwięksi naukowcy są również artystami.

Albert Einstein

 

Dzieła sztuki i pogotowie technologiczne

Finansowanie sztuki nowoczesnej Foksal 17

Kluczowym wymiarem technologicznej ingerencji w dzieła sztuki, jest ich konserwacja i restauracja. To dzięki wynalezieniu odpornych na promienie UV syntetycznych żywic, artyści są w stanie stosować trwałe werniksy, rentgen i promienie podczerwone pomagają w ustaleniu stopnia dewastacji obrazu olejnego, litografii bądź tkaniny ozdobnej. Możemy podawać niezliczone przykłady technicznych sztuczek i zabiegów. Jednak w ramach szybkiego przypomnienia, podajemy kilka niezwykłych przykładów interwencji technologicznych w sztukę.


  • Słynna "Dama z łasiczką", znajdujący się od 2016 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie, obraz Leonarda da Vinci zmieniał swą formę kilka razy. W 2014 roku francuski inżynier Pascal Cotte ujawnił efekty swojej trzyletniej pracy z technologią światła odbitego. Stosując tzw. Layer Amplification Method naświetlał on intensywnie sławny obraz olejny, po czym mierzył refleksy zestawem kamer. Poprzez obrane niczym cebula warstwy farby dowiedzieliśmy się, że najpierw Leonardo zmienił ułożenie ręki kobiety. Gronostaj został domalowany dopiero do trzeciej wersji tego dzieła sztuki! Nawet taki mistrz wymagał czasem przeróbek i poprawek malarskich.

  • Klejnot Galerii Uffizi we Florencji, szesnastowieczny "Bacchus" Caravaggia ukrywa w warstwach farby olejnej niespodziankę. Już w początkach XX wieku sądzono, że obraz posiada dodatkowe warstwy farby lub został niedbale konserwowany. Dopiero dzięki pojawieniu się reflektografii wykorzystującej światło podczerwone, naukowcy mogli przyjrzeć się dokładniej obrazowi olejnemu mistrza Renesansu. Okazuje się, że w kielich trzymanym przez Bachusa, Caravaggio sprytnie umieścił swój mini-autoportret. Szkarłat wina gości wizerunek artysty w wieku ok. 25 lat, z pędzlem w ręku. Szczegół jest ledwo dostrzegalny i gdyby nie zdobycze technologiczne, ten fascynujący aspekt dzieła sztuki, pozostałby dla nas nieodkryty.

  • Obraz olejny "Ofiara dla Westy" Francisco Goya stworzył w 1771 roku, jednak znawcy sztuki mieli pewne wątpliwości, czy na 100% jest to jego dzieło. Scena posiada charakterystyczne elementy stylu malarza, jednak obraz nie posiadał podpisu, ważnego dowodu proweniencji. Naukowcy z Uniwersytetu w Barcelonie postanowili zastosować superczułe kamery oraz radiację terahercową, do ujawnienia wszystkich warstw obrazu. Za pomocą nowatorskiego oprogramowania przenieśli każdy milimetr sześcienny dzieła sztuki na obraz wirtualny. Okazało się, że w prawym dolnym rogu obrazu widnieje podpis Goyi, choć "o" w zapisie jest słabo widoczne. Pozwoliło to utwierdzić kustoszy i koneserów sztuki w przekonaniu o autentyczności tego obrazu olejnego.

  • Jesieną 2018 roku ujawniono niezwykły szczegół obraz autorstwa Rembrandta nazwany "Studium Głowy i Złożonych Rąk Młodego Mężczyzny na przykładzie Modlącego się Chrystusa". Zaawansowane techniki wykorzystywane w kryminalistyce, uwidoczniły dwa odciski palców, które przypisuje się samemu holenderskiemu mistrzowi! Niewielkie studium (25 cm wysokośći) prawdopodobnie musiało być przez malarza podtrzymywane lub chwytane w sposób, jaki zostawił dla potomności linie papilarne m.in. kciuka. Za pomocą promieni rentgenowskich i podczerwonych naukowcy przebili się przez wiele warstw pożółkłego werniksu, aby ujawnić ten unikalny znak bytności i twórczości. Opłaciły się wycieczki technologiczne, gdyż ten obraz olejny trafi niebawem na aukcję sztuki, gdzie prognozuje się cenę młotkową w wysokości 7 milionów dolarów.

 

 

FOKSAL 17 POLECA RÓWNIEŻ ARTYKUŁ:

 Konserwacja obrazów. Nauka w służbie sztuki 

    

 


Kopiowanie oraz rozpowszechnianie treści umieszczonych na portalu internetowym "Galeria Sztuki Współczesnej Foksal 17" na domenie foksal17.pl, jest zabronione bez zgody Artcorp Sp. z o.o. © 2019. [Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.]

Kategorie